O mnie

Moje zdjęcie
kuchnia i fotografia razem ? Zostawić czy rozdzielić ?

czwartek, 20 listopada 2014

Chleb rodzinny :) 1,80 kg :)) !!



Skład:

Mąka pszenna z pełnego przemiału typ 1850 - 500 g
Mąka pszenna typ 450 - 450 g
Sól - 1 łyżka, a może lepiej 1,5 lub  2 płaskie  , bo wyszedł trochę mało słony jak na mój gust.
cukier - 2 łyżki
drożdże 20-30 g
olej  4 łyżki
woda : tym razem zmierzyłem :) , 600 ml do ciasta i 100 ml do rozrobienia drożdży.

Dodatki : 
  • zmielone siemię lniane 100 g 
  • nasiona dyni 50 g
  • nasiona słonecznika 50 g
  • sezam - 30 g
No to OK. Zabieramy się za chlebek , macie jakiś plan? Bo ja nie.
Często działam bez planu. Ale co tam.

Robimy jak zawsze : 

  1. Nastawiamy drożdże do namnożenia : kubek o pojemności 300 ml , do niego wlewamy 100 ml letniej wody, 20-30 g drożdży , łyżka mąki + łyżka cukru. Po około 10-15 minutach drożdże wychodzą z kubka - znaczy gotowe do dodania do ciasta.
  2. Do miski czy garnka wsypujemy odmierzone ilości składników, możemy wymieszac je na sucho ale niekoniecznie.
  3. Dodajemy wodę i drożdże. Wyrabiamy ciasto jak najdłużej = na ile sił starczy , hihihi.
  4. Wyorobione ciasto wkładam do piekarnika nagrzanego do ok 40 stopni, na dno piekarnika wylewam z 50-100 ml. wody, i pozostawiamy je do wyrośnięcia ok 1 godzina.
  5. Po godzinie ponownie wyrabiam ciasto , obtaczam mąką, formuję coś na kształt przyszłego chlebka, nacinam chlebek nożem w wymyśłony wzorek, tym razem - krzyżyk.
6.  Piekarnik nagrzewam do 230 stopni. Wkładam chlebek ( ostatnio piękę w zwykłej gęsiarce żeliwnej - wychodzi bajecznie. W tej temperaturze piekłem 15 minut, potem zmniejszyłem do 200, po 15 minutch znowu obniżyłem do 180 stopni - taka zabawa.
  1. 7.Po godzinie wyjąłem chleb z gęsiarki, ostukałem spód istwierdziłem, żejeszcze by mu się przydało w piecu posiedziec.
  2. więc już bez gęsiarki zostawiłem go na 15 minut w temp. 180 stopni.






TADAAAAAMMM !!!!!!












To nic , że trochę się kruszy :)))))

smacznego !!!!!!

3 komentarze:

gin pisze...

Imponujący bochen :)

Kinga pisze...

Bardzo smacznie wygląda. :)

badmin65 pisze...

Witam, "bochen" jest do dopracowania. Ale imponujący jest , trudno go w rękę złapac do krojenia :)))))) A rękę mam średnio większą :)